Špicberská odysea VI. – Ve světle polární záře

Špicberská odysea VI. – Ve světle polární záře
V půli října se začal blížit čas odplutí z naší polární expedice v jihozápadních Špicberkách. Postupně po souši i pomocí člunu jsme začali transportovat veškeré vybavení z terénní základny Werenhus na komfortní Polskou polární stanici v zátoce Hornsund. Do Norského Tromsö nás měla odvézt velká zásobovací loď Norbjorn. Před jejím připlutím počátkem listopadu, kdy v těchto končinách nastala polární noc, však začaly být nepříznivé podmínky.
Ledové kry lemovaly pobřeží a vál opravdu silný vítr. Vzhledem k tomu, že bylo nutné se naloďovat pomocí člunů a po žebřících pak vynést materiál na palubu, nebylo možné se nalodit. Kapitán přes vysílačku hlásil, že do zátoky Hornsund dorazí opět až za tři týdny. V tomto případě nebylo jiného řešení a tak jsme setrvali v polární krajině ještě asi 18 dnů. Část tohoto času jsme trávili opět s menším vybavením na Werenhusu a část na Polské polární stanici.
Polární záře nad zátokou Hornsund
Fotoaparát Nikon FM 2, objektiv Nikkor 2,8/16 "fish-eye"
Film Fujichrome Provia 400 ISO
Stativ Manfrotto.
.
Během polární noci však nastávalo mrazivé a jasné období, takže na obloze za tohoto počasí hrály doslova symfonie polární záře. Tento výrazný a nádherný světelný jev vzniká v atmosféře převážně nad polárními oblastmi Země ve výšce asi 80 – 100 kilometrů. Princip vzniku polární záře je takový, že částice slunečního větru unášené vesmírem jsou v magnetickém poli Země ionizovány a v podobě světelného efektu po spirálové dráze klesají k povrchu Země. A protože nad severním a jižním pólem se zemský magnetismus soustřeďuje a je v interakci se zemským povrchem ionizované svítící částice slunečního se zde také soustřeďují.
Polární záře nad zátokou Hornsund
Fotoaparát Nikon FM 2, objektiv Nikkor 2,8/16 "fish-eye"
Film Fujichrome Provia 400 ISO
Stativ Manfrotto.
.
Fotografování polární záře vyžadovalo samozřejmě použití stativu. Protože jsem fotografoval na film (ISO 400), bylo nutné při cloně cca 8 – 11 exponovat 10 – 15 sekund. Vzhledem k této kombinaci fotovýbavy nebyly všechny záběry tak brilantní. Nicméně snímky polární záře se v daných podmínkách podařily. V dnešní době, kdy je možno na digitální techniku exponovat běžně při ISO několik tisíc, fotografování polární záře je mnohem snazší.
Polární záře nad zátokou Hornsund
Fotoaparát Nikon FM 2, objektiv Nikkor 1,8/50
Film Fujichrome Provia 400 ISO
Stativ Manfrotto.
.
Expedice na Špicberky v roce 1999 byla nesmírně úspěšná a to i po fotografické stránce. Naše několikatýdenní opoždění se nakonec ukázalo jako přínosné a přineslo naší výpravě i velké štěstí. Posádka lodi Norbjorn v termínu, kdy jsme měli původně plout, pašovala z bezcelních mořských zón do Norska několik tun tabáku. Při doplutí byla zadržena zásahovou jednotnou a všichni členové posádky skončili ve vazbě. Kdybychom pluli v tomto termínu, co by se asi stalo s naším matriálem a s filmy? Raději nedomýšlet.
Polární záře nad zátokou Hornsund
Fotoaparát Nikon FM 2, objektiv Nikkor 1,8/50
Film Fujichrome Provia 400 ISO
Stativ Manfrotto.